NZ wetenswaardigheden (1) - Reisverslag uit Dargaville, Nieuw Zeeland van Lyda & Wim Vermeulen - WaarBenJij.nu NZ wetenswaardigheden (1) - Reisverslag uit Dargaville, Nieuw Zeeland van Lyda & Wim Vermeulen - WaarBenJij.nu

NZ wetenswaardigheden (1)

Door: Lyda

Blijf op de hoogte en volg Lyda & Wim

05 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Dargaville

Lieve allemaal,

Nu we hier zo'n drie weken ons eigen ritme hebben opgebouwd, is het misschien wel aardig om 'n aantal opvallende zaken eens op 'n rijtje te zetten.

* Nieuw Zeeland kent hoegenaamd geen tradities m.b.t. de viering van Oud- en Nieuwjaar. Dus... géén oliebollen of appelflappen en ook geen vuurwerk!
So wie so is er rond de jaarwisseling geen vuurwerk te koop. Wel blijkt er - vlgs zwager Job - ergens in oktober t.g.v. de viering van een bepaald historisch feit, enkele dagen vuurwerk te koop te zijn. Dus wie er met Oudjaar een knallend feest van zou willen maken, moet dan in die bepaalde week in oktober al z'n vuurwerk kopen, maar gezien de ervaringen wordt dat feitelijk niet gedaan, dus... hadden wij een héél rustige jaarwisseling. Ook de TV schonk er nauwelijks aandacht aan en de uitgezonden films liepen rustig óver het 24.00u moment heen!! Tja, 's lands wijs, 's lands eer, zouden we zo zeggen.

* Dargaville is een aardig plaatsje van ca 4200 inwoners. Doordat het een regio functie heeft voor het meest noordwestelijke deel van het North Island, zijn de algemene voorzieningen in onze ogen wel goed te noemen: Bibliotheek, postkantoor, filmtheater met 60 stoelen, 3 benzinepompen, 'n highschool en diverse winkel met gevarieerd aanbod etc.
Zo is er ook een hele grote supermarkt (met enorm grote parkeerplaats) vergelijkbaar met een AH Extra De supermarkt is 7 dagen p.w. open van 7 u 's morgens tot 21.00u 's avonds ! Het aanbod is weliswaar heel breed ( dus heel veel verschillende dingen ) maar bij lange na niet zo diep (dus niet allerlei variaties van één onderdeel).
Zo hebben we ons vorige week suf gezocht naar visbouillon tabletten en verse Mozarella ( die witte dus) en niet gevonden...

Ook bv een blikje/potje gewone gekookte witte bonen, zónder tomaten saus, is in een Engels georiënteerd land, héél moeilijk te vinden, want ze eten natuurlijk allemaal 'Baked beans' ( in tomatensaus dus...)Ook een klein potje/blikje gewone - in kooknat dus - gesneden champignons, die ik in voorraad wilde hebben, bleek niet te vinden, maar wel allerlei blikjes met champignons in 'butter sauce' en andere soorten saus... Kortom, de NZ keuken is in deze agrarische regio niet zo verfijnd als wij in Ned. gewend zijn, dus is het toch een kwestie van aanpassen.

Overigens is het groente en fruit aanbod heel behoorlijk, maar al weer minder uitgebreid en 'diep' dan bij ons. In de diepvries is wel een enorme verscheidenheid aan diepgevroren groenten te vinden en bijna allemaal in grote kilo zakken, makkelijk voor al die mensen die ver weg wonen, of het simpelweg handig vinden.
Zelf geven we toch de voorkeur aan vers en daarom gaan we - in navolging van Mary en Job - ca 1x per 14dg naar Whangarei, een grotere stad (ca 65.000 inw.) aan de Bay of Islands en zo'n 60 km hier vandaan, maar vanwege de slingerde wegen door de heuvels toch wel ca 1 uur rijden! Whangarei heeft net als in Frankrijk aan de rand van het centrum, enorme grote bedrijven en winkels van allerlei aard en daar is de keuze dus ook ruimer.

Afgelopen zaterdag vonden we in Whangarei in een enorm grote supermarkt na heel lang zoeken in het diepvries vak enkele kleine ponds zakjes met gehakte spinazie, tuinbonen en... zelfs een zakje met spruitjes!! Daarmee was ik reuze blij, want dan kan je eens iets anders eten dan de broccoli, bloemkool, wortelen, bietjes of prei die hier zéér ruim aangeboden wordt...

Wat wel heel speciaal is, is het feit dat caissières een (oudere) cheffin moeten roepen wanneer een klant wijn, bier of sigaretten op de lopende band heeft gelegd. Kennelijk is daarmee een extra controle/drempel ingesteld om te voorkomen dat jongeren drank en/of sigaretten kopen, wat ook hier verboden is.

Voor wie geïnteresseerd is in de prijzen, kunnen we wel melden dat de prijzen hetzelfde of iets lager zijn dan in Ned. Maar juist de producten die soms - in NZ termen - wat weinig gevraagd worden, maar die door ons juist gewild zijn, blijken dan weer prijziger..
Overigens is het een 'verademing' om hier te tanken, want 'n liter normale benzine kost omgerekend ca € 1,25 à 1,30 !! en daar kan je dan weer makkelijker de soms grotere afstanden mee afleggen..

Op het 'non food' gebied heeft Dargaville ook een enorm warenhuis, waar je echt van alles kan kopen, en... ook 7dg p.w. open van 8am - 20pm! Het is 'n soort Blokker, Xenos, Hema en Bristol bij elkaar + nog 'n eenvoudige elektronica afd. en 'n klein tuincentrum met planten, potgrond, tuingereedschap etc. Dus kan er inderdaad gesteld worden dat we van alle gemakken voorzien zijn, mits je niet al te specifieke wensen hebt.

Dit was het voorlopig voor deze keer. 'n Volgende keer laten we nog wat andere wetenswaardigheden de revue passeren.
Foto's worden apart - via de email - aan jullie toegestuurd!

Lieve groeten vanuit een warm Dargaville.

Wim en Lyda

• 05 Januari 2014 - 10:25

Betty En Frank:

Hoi Lyda en Wim

Leuk weer iets van jullie te horen. Voor jullie beiden een gelukkig, gezond en liefdevol 2014!
    Hier was zoals gewoonlijk wel weer veel vuurwerk, maar we hebben lekker met zijn tweetjes gezeten. Denk dat we dit jaar geen nieuwjaarsborrel hebben, zelf vonden we dat nog wat te druk en we hebben ook niets gehoord, jammer

De hallen van de flats krijgen een nieuw plafond, daar wordt maandag mee gestart. Felix heeft jullie foto's weggehaald en opgeslagen in de hydrofoorruimte.
    Ze hangen er weer als jullie terug komen.

Inmiddels staat de aanhanger alweer een week of 4 in de garage, het meeste is nu uitgeruimd. Gelukkig kunnen we t kwijt.

Lieve mensen tot de volgende keer, geniet maar weer lekker daar.

Liefs Frank en Betty

• 05 Januari 2014 - 13:21

Lia De Jong:

Hoi broeder en schoonzus,
    Leuk om weer wat van jullie te vernemen, maar allereerst moet mij toch wel effe iets van 't hart. In het profiel staat dus dat jullie 73 jaar zijn, ja dààg broer, jij bent 74 en je wordt ... juist ja (ik ging terug zitten rekenen naar mijn eigen leeftijd, ik dacht IK ben toch niet gek (hoewel de meningen daarover verdeeld zijn). Wat lijkt me dat overigens een ongelofelijk saaie jaarwisseling geweest te zijn en zeker voor Wim die -in het verleden- graag op de gekste plaatsen in de meest vreemde jaargetijden zijn restjes vuurwerk opmaakte. Niet dat ik nou zo dol ben op vuurwerk, (ik kom de laatste 2 decemberdagen niet buiten!) maar voor mij hóórt het er wèl bij! Uitgezonderd de idioot die tot 15.40 uur zijn zware vuurwerk ergens in zijn eentje stond af te steken. Het lijken tegenwoordig hier overigens wel bòmmen, gewoon eng. Ben blij dat alle ruiten er nog in zitten!!!
    Het is mooi dat de benzine goedkoper is dan hier, maar ja, als je dan vervolgens 1 uur moet rijden om je levensmiddelen te kopen, dan ben je weer net zo duur uit, toch? Ach maar jullie hebben toch geen reet te doen daar (vakantie toch?), dus ik kan me voorstellen dat het een uitje is zo om de veertien dagen naar de big city te gaan. Zou voor mij niks zijn, ik ben gewoon een dorpsgek en loop vaak hier mijn rondje, heerlijk, ik geniet ervan!
    Dat je niet alles kunt kopen wat we hier hebben, tsja, ik denk dat wij hier in ons (niet) koude kikkerlandje erg verwend zijn en het heel gewoon vinden dat er zoveel in soorten maten en weet ik veel te koop is. Als jullie terug zijn waan je je in luilekkerland in onze supermarkten. De witte bonen (wie eet er nou witte bonen haha) liggen in rijen van 3 opgestapeld (denk ik). Grapje!!
    Nou kinders, ik zou zo zeggen, heel veel plezier, geniet van de temperatuur (doen wij hier ook) en van Nw Zeeland.
    Liefs
    Lia

• 05 Januari 2014 - 14:17

Maria En Hans:

Hoi Wim en Lyda,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2014.
    Zo te lezen gaat het leven voor jullie daarwel heel rustig verder. Uitrusten kunnen jullie daar in ieder geval.
    Het enige wat ik niet lees is: hoe zijn de temperaturen daar eigenlijk en hoe is het weer in zijn algemeen? Wij hebben hier tot nu toe helemaal niets te klagen (vind ik). Vandaag is het weer een prachtige dag en helemaal niet koud. Het zal wel weer omslaan maar daar is het winter van.
    Ik ben het wel met Lia eens vwb de jaarwisseling...wat een saai gebeuren moet dat geweest zijn.
    Wij hebben hier kunnen genieten (en dat doen wij ook) van een vuurwerkshow vanaf ons balkon.
    Zover als dat wij kijken konden was er vuurwerk....schitterend (maar wat een geld).
    Ja...de winkels....zo zie je maar dat geen enkel land hetzelfde is want wat we hier halen is daar weer niet en andersom dus......aanpassen maar!
    Nou Wim en Lyda, geniet nog lekker van de vakantie en tot horens.
    Liefs Maria en Hans

• 06 Januari 2014 - 16:01

Jopie Lubbe-Vermeulen:

Hallo Wim en Lyda,
    Gezellig om je verslag weer te lezen. Ja je ziet dat elk land zo z'n eigen dingen heeft hè.
    Maar eigenlijk juist wel leuk anders kun je wel thuis blijven, ja toch?
    Inderdaad wel heel apart dat in N.Zealand hoe genaamd geen vuurwerk Afgestoken wordt!!
    Al zou het voor mij geen bezwaar zijn als dat hier ook het geval zou zijn. Ik ben er N.l nog steeds doodsbang voor. ( ik denk wel eens dat het misschien iets te maken heeft met de oorlog ??). En, er was dit jaar ( dat vonden meer mensen) extreem zwaar vuurwerk.
    De knallen waren echt oorverdovend....
    Dan al de rellen die er weer uit voort kwamen vooral in de steden natuurlijk, en het lastig vallen van de hulpverleners schandalig gewoon!!
    Er gaan nu al wel stemmen op om het vuurwerk te gaan indammen....ook om strengere straffen te gaan geven voor wangedrag want dit gaat zo niet langer.....( maar goed eerst zien dan geloven) Wij hebben van vuur (op de hoek) helemaal geen last meer.
    Op het kermis-terrein mag er dagen opgestapeld worden en om 12 uur is er dan een grote fik. Verder mag er nergens meer vuur gestook worden (op Kerkehout mag het ook ergens)
    Maar goed alles is lekker weer achter de rug, nu Alleen morgen Willem zijn verjaardag nog....
    Geniet ervan !!
    Liefs Jopie en Willem

• 06 Januari 2014 - 16:01

Jopie Lubbe-Vermeulen:

Hallo Wim en Lyda,
    Maar eigenlijk juist wel leuk anders kun je wel thuis blijven, ja toch?
    De knallen waren echt oorverdovend....
    Geniet ervan !!
    Liefs Jopie en Willem

• 08 Januari 2014 - 13:19

Loes Mols-de Jong:

Lieve mensen,

Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar !
    Ik ben een beetje laat met reageren, dat kan gebeuren op mijn leeftijd, ben tenslotte pas 85 jaar.
    Wat ik uit jullie reisverhaal opmaak is ,dat jullie genieten......
    Wat heerlijk dat er geen vuurwerk was bij jullie, hier was het een gekkenhuis,levensgevaarlijk.
    Het leek wel oorlog, zonde van het geld.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd en veel reisplezier toe!

Heel veel liefs vanuit Hilversum.

Loes